متر لیزری/فاصله سنج لیزری چیست؟ کاربرد و انواع آن

استفاده از زمان رفت و برگشت یک پالس لیزر به هدف، می توانیم  اندازه گیری فاصله ، تراز یابی و تطابق را بسنجیم . به علت کاهش خطای انسانی، افزایش سرعت کار و افزایش دقت، مترهای لیزری بسیار پرکاربرد هستند. از مترهای لیزری و فاصله سنج های لیزری در عملیات ساخت وساز، استفاده های نظامی(ضد موشک، برد و هدایت اسلحه)، زیر اقیانوس (عمق سنجی )، فرایندههای تولید صنعتی (سامانه های مدیریت انبارو فرایند تولید در صنعت فولاد) می توان استفاده نمود..

طرز کار مترهای لیزری

مترهای لیزری با ارسال یک پالس لیزر به هدف و اصابت آن به هدف و بازگشت آن به دستگاه اندازه گیری می کنند.در زمان پرواز یا زمان رفت و برگشت این پالس برپایه این اصل که سرعت نور در زمین تقریبا مقدار ثابتی است، مبنای اندازه گیری می باشد. در درون دستگاه کامپیوتر کوچکی فاصله را بر مبنای زمان پرواز و سرعت نور محاسبه می نماید. این روش محاسبه قادر است فاصله زمین تا ماه را با خطای چند سانتیمتر محاسبه کند.

محاسبه فاصله:

با استفاده از فرمول D=ct/2 می توان فاصله بین لیزر و هدف را محاسبه کرد.  که در آن t زمان پرواز و c سرعت نور است. با توجه به سرعت بالای نور و در نتیجه پالس ارسال شده  توسط دستگاه، دقت اندازه گیری بسیار بالاست.

دلایل استفاده از لیزر

نور لیزر طیفی بسیار متمرکز، شدید و معمولا تک فرکانس می باشد. این نور برای اندازه گیری بسیار دقت بالایی دارد . چون با سرعت بسیار ثابتی در اتمسفر حرکت می نماید. همچنین مدت زمان بیشتری طول میکشد تا این نور منشعب ضعیف شود که باعث افزایش دقت اندازه گیری است.  نور لیزر دیرتر از نور سفید پراکنده می شود، به همین علت قادر است به فاصله دورتری تابانده و گرفته شود. در مقایسه با نور سفید، نور لیزر تا مسافت بیشتری شدت خود را حفظ می نماید.، که برای اندازه گیری فاصله ها بسیار پر اهمیت می باشد.

با استفاده از سایت http://www.metrologyco.ir اطلاعات جامع تری کسب کنید و با شماره تلفن و آدرس زیر در تماس باشید 

دفتر مرکزی فروش : تهران  بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین   نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 46

   تلفن (5 خط) : 88233831    فکس : 88233768

    آدرس دفتر  فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک  کارافرین  پ 431 واحد  10

   تلفن  (5 خط) :  02632736740      02632736958     فکس : 02632774410

   مدیر فروش :  09125667817    سربلند

   کارشناس فروش :      09129411990    امینی  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.