درجه حفاظت IP

درجه حفاظت IP

کمیسیون بین المللی الکتروتکنیک (International Electro technical CommissionIEC جهت نشان دادن حفاظت در مقابل ورود ذرات گرد و غبار و حفاظت در مقابل ورود آب برای بدنه ادوات الکتریکی استانداردی را به صورت زیر تعریف نموده است.

 عدد اول نشان دهنده درجه حفاظت دستگاه در مقابل ورود اجسام خارجی و گرد و غبار به داخل بدنه و همچنین تماس با قطعات برق دار یا متحرک، و عدد دوم نشان دهنده درجه حفاظت دستگاه در مقابل نفوذ آب به داخل آن می باشد.

 دو عدد فوق الذکر همراه با دو حرف IP بکار می روند که جانشین واژه International Protection  می باشد. البته برخی اسناد IP را مخففIngress Protection  ترجمه کرده اند.

 

عدد اول

درجه حفاظت

0

هیچگونه حفاظتی در برابر قسمت‌های برقدار و یا متحرک داخل  محفظه و همچنین هیچگونه حفاظتی در برابر ورود اجسام خارجی به داخل جسم وجود ندارد.

1

در برابر تماس‌های اتفاقی یا غیر عمدی با قسمت‌های برق ‌دار یا متحرک دستگاه حفاظت شده ولی عمداً و با اراده می‌توان به قسمتهای برق‌دار  و یا متحرک دستگاه دست زد و به طور خلاصه دستگاه در برابر  ورود اشیاء با قطر بزرگتر  از 50 میلیمتر حفاظت شده است.

2

قسمت‌های برق‌دار و یا محرک داخل دستگاه در برابر انگشت محافظت شده و یا به عبارت دیگر دستگاه در برابر ورود اشیاء خارجی با قطر بزرگتر از 12 میلیمتر حفاظت شده است.

3

قسمت‌های برق دار و یا متحرک داخل دستگاه در برابر ورود ابزار ، سیم و هرچیز دیگر با قطر بیش از 5/2 میلیمتر حفاظت شده و به طور کلی اشیاء با قطر بیش از 5/2 میلیمتر نمی توانند وارد دستگاه شوند.

4

قسمت‌های برق‌دار و یا متحرک داخل دستگاه در برابر ورود اجسام خارجی بیش از یک میلیمتر محافظت شده است.

5

حفاظت کامل در برابر تماس با قسمت‌های برق دار یا متحرک دستگاه، منفذهای ورود گرد و غبار به داخل دستگاه به طور کامل مسدود نشده ولی گرد و غباری که وارد دستگاه می‌شود باعث اختلال در سیستم داخلی و عملکرد دستگاه نمی گردد.

6

قسمت‌های برق‌دار و یا متحرک داخل دستگاه به طور کامل در برابر تماس‌های خارجی حفاظت شده و مطلقاً منفذی جهت ورود گرد و غبار به داخل دستگاه وجود ندارد.

عدد دوم

درجه حفاظت

0

دستگاه هیچ گونه حفاظتی در برابر آب ندارد.

1

دستگاه در برابر قطرات متراکم شده که به طور قائم از بالا بر روی قاب آن می چکد محافظت شده است.

2

دستگاه در برابر باران که به طور قائم یا با زاویه 60 درجه نسبت به خط قائم به بدنه آن ببارد حفاظت شده است.

3

دستگاه در برابر باران که به طور قائم یا با زاویه 60 درجه نسبت به خط قائم به بدنه آن ببارد حفاظت شده است.

4

دستگاه در برابر پاشش آب در هر جهت به بدنه آن حفاظت شده است.

5

دستگاه در برابر پاشش آب با فشار از هر جهت به بدنه آن در شرایط معین حفاظت شده و خطر جدی برای دستگاه ندارد.

6

دستگاه در برابر موقعیت خاص عرشه کشتیها حفاظت شده و در این شرایط آب وارد دستگاه نمی شود.

7

دستگاه در برابر غوطه ور شدن در آب حفاظت شده، وقتی جسم در داخل مایع غوطه ور است در فشار معین مایع و زمان معین آب وارد دستگاه نمی شود.

8

دستگاه در برابر غوطه ور شدن در آب در زمان نامحدود حفاظت شده، وقتی دستگاه در عمق معین از آب قرار میگیرد برای زمان نامحدود آب وارد دستگاه نمی شود.

 با استفاده از این دو عدد، درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی در مقابل ورود اجسام خارجی و آب به داخل بدنه آنها دقیقاً تعریف می شود. در صورتیکه دستگاهی فاقد یکی از دو خاصیت فوق باشد، بجای یکی از اعداد حرف X بکار می رود.

بطور مثال اگر لودسلی دارای IP67 باشد طبق تعریف IEC عدد 6 یعنی لودسل به طریقی ساخته شده است که از ورود هرگونه گرد و غبار به داخل آن جلوگیری می شود، و عدد 7 یعنی که با مغروق شدن لودسل در آب بطور موقتی، در عملکرد آن خللی ایجاد نخواهد شد.

 

دفتر مرکزی فروش : تهران  بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین      نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 46

     آدرس دفتر  فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک  کارافرین  پ 431 واحد  10

    تلفن (5 خط) : 88233831    فکس : 88233768

    تلفن  (5 خط) :  02632736740      02632736958     فکس : 02632774410

    مدیر فروش :  09125667817    سربلند

    کارشناس فروش :      09129411990    امینی    

 https://telegram.me/metrologyco

 http://www.metrologyco.ir 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.