سرعت سنج باد - سنسور سرعت باد - سنسور جهت باد

یکی از پارامترهای مهم در انتقال حرارت، جریان هوا است و دارای مشخصه های سرعت و جهت می باشد، از این رو سنجش سرعت و جهت باد از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.به  همین علت از ابزاری به نام بادسنج و بادنما  استفاده می نماییم .بادسنج ها دستگاهی هستند که به منظور سنجش سرعت باد و بادنما جهت وزش باد استفاده می شوند.

بادسنج ها و یا انمومترها با توجه به نوع عملکرد به دو دسته کلی تقسیم می شوند، که تعدادی سرعت باد را اندازه گیری می کنند. و گروه دیگر فشار باد را. به دلیل اینکه سرعت و فشار باد با هم ارتباط دارند، با سنجش هر یک از این دو کمیت قادر خواهید بود دیگری را محاسبه نمایید. دستگاه بادسنـج ها و یا سنسور سرعت باد جهت اندازه گیـری سرعـت باد با بیشترین دقتمی باشند. بادنما و یا سنسور جهت باد ابزاری است که جهت وزش باد را نشان می‌دهد. 

انواع بادسنج  گروه صنعتی و بازرگانی مترولوژی 

بادسنج پره ای

از یک پروانه که به سرعت سنجی متصل است در این نوع به جای کاسه ها از پره ای به شکل تهویه های هوا استفاده می گردد. و با جهت وزش باد پره ها در جهت عقربه ها و یا خلاف آن می چرخد سرعت چرخش پره هابه وسیله صفحه نمایش سرعت سنج نمایش داده میشود.


بادسنج فراصوت یا آلتراسونیک

در این باد سنج دو یا سه گیرنده صدا روی کاسه ها با زاویه عمود بر هم نصب شده اند و مدار های الکترونیکی درون بادسنج میزان اختلاف بین رفت و برگشت صوت را اندازه گیری می نمایند. اگر این اختلاف کوتاه باشد باد سریعتر و اگر زیاد باشد سرعت باد زیاد نمی باشد.


بادسنج لیزری مادون قرمز

در این بادسنج دو پرتو نور  عمود بر هم را در نظر گرفته (می توانید با یک آینه نقره اندود که کمی از نور را جذب کرده و باقی را بازتاب میدهد زاویه قایمه میان این دو پرتو  را ایجاد نمایید) و با گذر باد از میان این نورها بر اساس سرعت تغییر زاویه نور، زمان عبور، سرعت باد اندازه گیری کنید.برای بدست آوردن سرعت باد این دستگاه را در یک مدار الکتریکی قرار می دهیم  و سرعت تغییر زاویه را اندازه گیری می نماییم.

بادسنج لیزیری دوپلر

استفاده از بادسنج های لیزری در محیط بیرون بسیار سخت است از اینرو از بادسنج لیزری دوپلر استفاده می گردد. با تاباندن پرتوی مادون قرمز بی خطری در فضا و اندازه گیری میزان لرزش نور بازتاب شده از ذرات معلق در هوا مانند گرد و غبار قطرات آب و غیره میزان سرعت باد را اندازه گیری می نماییم. در این حالت هرچه لرزش و ارتعاش ذرات بیشتر باشد سرعت باد هم بیشتر است.


بادسنج حرارتی (بادسنج سیم داغ) / بادسنج هات وایر

در این باد سنج که از سیم داغ درون میله ، سرعت میزان تغییر دمای سیم در اثر وزش باد اندازه گیری می گردد. در واقع سرعت باد به وسیله جریان الکتریکی لازم برای نگه داشتن حرارت سیم در معرض باد در دمای ثابت اندازه گیری می شود و بطور معمول در آزمایشات تجربی از آن استفاده می کنیم. بادسنج های هات وایر امکان محاسبه حجم عبوری هوا را دارند به فلومتر هات وایر نیز مشهورند. به دلیل خصوصیات  این سنسورها غالبا در مجاری بسته و کانال مورد استفاده قرار می گیرد  سنسور به صورت تلسکوپی جهت افزایش طول و سهولت در ورود به کانالهای طراحی گردیده است.
در صورتی که نیاز به ثبت داده ها در طول زمان باشد می توان از سرعت سنج دیتالاگر دار و یا دیتالاگر فلومتر استفاده نمود. 

 

دفتر مرکزی فروش : تهران  بزرگراه شیخ فضل الله جنوب بعد از پل جلال – خیابان سازمان آب – برج های نگین      نگین 9 – طبقه همکف – پلاک 46

   تلفن (5 خط) : 88233831    فکس : 88233768

    آدرس دفتر  فروش کرج : میدان مادر ساختمان بانک  کارافرین  پ 431 واحد  10

   تلفن  (5 خط) :  02632736740      02632736958     فکس : 02632774410

   مدیر فروش :  09125667817    سربلند

   کارشناس فروش :      09129411990    امینی    

https://telegram.me/metrologyco

http://www.metrologyco.ir  

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.